Political Mudslinging: Bipartisan Ad Spending Seen



Donald Trump

According to Media Monitors, mudslinging is a bi-partisan sport.

From August 12-21, the Priorities USA Action PAC ran 3,684 spots against Republican presidential candidate Donald Trump (pictured) on the TV stations monitored by the RCS subsidiary.

But the Super PAC Rebuilding America Now bought 2,242 spots against Democratic presidential candidate Hillary Clinton—a sign that negative advertising is alive and well for both campaigns.

The difference, however, is in the dollars. 

Priorities USA is a pro-Clinton PAC that has as its biggest contributor George Soros, the noted philanthropist. According to OpenSecrets.org, Priorities USA has spent $32.87 million against Donald Trump, as of August 8.

According to Federal Election Commission records, this Super PAC has spent $3.2 million against Clinton, as of August 8.

Meanwhile, the National Rifle Association aired 418 ads against Clinton paid for by their Political Victory Fund. The exact dollars invested on these spots were not disclosed by Media Monitors.

The group NextGen California Action Committee ran 80 spots against Donald Trump. As of August 8, public records show, this PAC has spent $5.16 million promoting voter registration with an anti-Trump message.


Could the Clinton campaign be so convinced it will be victorious on Election Day that it is not investing in radio spots?

Media Monitors data show the Clinton campaign placing only two spots at the stations it tracked from  August 12-21.

The Liberty Action Group PAC bought 406 spots to promote Trump.

Libertarian presidential candidate Gary Johnson aired 162 spots, while the Trump campaign itself came in third by finally investing in radio advertisements—23 in all.


Previous articleMaximizing Buzz on Broadcast Web Sites
Next articleMississippi Pair Goes To Monte Spearman
Adam R Jacobson is a veteran radio industry journalist and advertising industry analyst with general, multicultural and Hispanic market expertise. From 1996 to 2006 he served as an editor at Radio & Records.